Historia Nat - Matura Informatyka 2025 - Python - Wynik 88%


Znajoma rok wcześniej robiła to samo przygotowanie i pokazała jej platformę. „Mi się to spodobało bardzo". Przeszła przez praktycznie wszystkie 940 zadań. Ciągi? „Proste zadania z ciągów były bardzo proste, ale trudne były bardzo trudne".

Jej podejście do nauki było nietypowe. „Uczenie się tego nawet było dosyć interesujące, więc mi nie przeszkadzało to, że na przykład nie mam siły po szkole i muszę się tego uczyć. Dla mnie to było czasami nawet trochę relaksujące, szczerze. To wymagało ode mnie takiego logicznego myślenia. Lubię takie rzeczy po prostu".

Dzień przed maturą przypomniała sobie NWD – „kurczę, ten NWD to jest taki najbardziej popularny. Przypomnę sobie". Trafił się. Matura? „Bardzo mi się podobała. To był naprawdę taki kamień z serca po tej maturze z matematyki". 88% na świadectwie. Lekki niedosyt – „trochę się spodziewałam, że będzie więcej". Ale Politechnika Warszawska i AGH przed nią. Informatyka zamiast cyberbezpieczeństwa, do którego celowała. „Też mi to pasuje jak najbardziej".

Poznaj historię Nat – przez mat-geo-ang zamiast mat-fiz-inf, aż po 88% z matury z informatyki.

Nat: "Jednak żałuję, że nie poszłam w mat-fiz-inf, może ta mat-fiz-inf byłaby lepsza. No ale tak czy siak, mi się udało nauczyć na tą maturę z informatyki. A jakoś tak w połowie liceum zaczęło mnie bardzo interesować tworzenie gier, ogólnie gamedev. No i też samemu się uczyłam."

Nat: "A potem sobie myślę, że w sumie można by pójść na jakieś studia. Moja znajoma też robiła ten kurs rok temu. I właśnie to nawet u siebie pokazała w domu kiedyś i mi się to spodobało bardzo."

Nat: "Uczenie się tego nawet było dosyć interesujące, więc mi nie przeszkadzało to, że na przykład nie mam siły po szkole i muszę się tego uczyć, jakby to było jakieś takie... Dla mnie to było czasami nawet trochę relaksujące, szczerze. To wymagało ode mnie takiego logicznego myślenia. Lubię takie w sumie rzeczy po prostu."

Mateusz: "Jeszcze raz gratuluję wyniku maturalnego. W stu procentach łączyłaś całe przygotowanie. 88% z matury z informatyki. Pytanie do ciebie, czy jesteś zadowolona z tego wyniku?"

Nat: "Znaczy... tak, oczywiście. Tylko wydawało mi się, że będę mieć trochę więcej. Ale jednak mi się nie udało w paru zadaniach."

Mateusz: "Okej, ale do zadań maturalnych jeszcze przejdziemy. Ja myślę, że zacznijmy od początku. Jak w ogóle wyglądały twoje lekcje w szkole?"

Mateusz: "I jak te przygotowania do matury wyglądały już od początku szkoły średniej?"

Nat: "W sumie, znaczy już nie chodzę, ale takiego liceum, gdzie są same takie ścisłe przedmioty, rozszerzenia. W sensie są same klasy mat, fiz, inf. A ja jestem akurat w jednej mat, geo, ang. Ale jednak tak pod koniec chyba trzeciej klasy mnie coś tak natchnęło, że... Kurde, jednak żałuję, że wybrałam mat-geo-ang, czy może ta mat, fiz, inf. byłaby lepsza."

Nat: "No ale tak czy siak, mi się udało nauczyć na tą maturę z informatyki."

Czy warto zdawać maturę z informatyki?

Mateusz: "A czemu w ogóle matura z informatyki? Czemu ten wybór?"

Nat: "Bo mnie to interesuje w sumie. Na początku to najbardziej... Zawsze w ogóle mi się podobał ten przedmiot w szkole najbardziej. A jakoś tak w połowie liceum zaczęło mnie bardzo interesować tworzenie gier, ogólnie gamedev."

Nat: "I tak się wciągnąłem strasznie. Tam znajomi mi kupowali jakieś kursy do różnych na przykład... Unity Engine i właśnie inne takie. Do tworzenia gier na jakichś platformach."

Nat: "No i też samemu się nauczyłam. A potem sobie myślę, że w sumie można by pójść na jakieś studia."

Mateusz: "A powiedz mi, czyli nie miałeś rozszerzonej informatyki w szkole? A czy jakkolwiek w tej ostatniej choćby klasie maturalnej czy jakoś zgłosiłaś się już do tej, żeby nie zdawała maturę z informatyki? Czy coś miałeś z nauczycielem w szkole? Czy w ogóle byłaś zdalna z siebie?"

Nat: "Tak, były fakultety. Ale powiem szczerze, że dużo mi to nie dało. Byłam chyba na jednym albo dwóch. Po jednym już tak zdałem sprawę, że to chyba nie ma sensu."

Nat: "Bo ten pan tam był taki... Naprawdę jedno zadanie robił 20 minut."

Mateusz: "Okej, czyli coś w szkole było, ale nie do końca czułeś, że to ci może pomóc. I kiedy zdecydowałaś się w ogóle na dołączenie naszego przygotowania? Czy pamiętasz?"

Nat: "No jakoś na początku września. Tak, czyli wrzesień 2024 na niecały rok kalendarzowy przed maturą."

Mateusz: "Pamiętasz, jakie wtedy ci emocje towarzyszyły? Czy bardziej byłaś taka, że nie wiesz co kupujesz, czy na pewno ci to pomoże? Czy były takie pierwsze wrażenia, jeżeli chodzi o same materiały i zadania domowe i wykłady?"

Nat: "Pamiętam, że decyzja czy to kupić mnie trochę zestresowała. Bo to było coś takiego, że trzeba było się zdecydować chyba w jeden albo dwa dni. Po tej rozmowie takiej."

Nat: "I właśnie, no wszystko było... Znaczy nie jakoś bardzo ciężko, ale żeby po prostu przekonać moich rodziców, żeby mi za to zapłacili. Ale udało się. Stwierdzili, że jakby, no moja przeszłość jest najważniejsza."

Nat: "A i tak jakby dla mnie to już było trochę sprawdzone, bo moja znajoma też robiła ten kurs rok temu. I właśnie to nawet u siebie pokazała w domu kiedyś i mi się to spodobało bardzo."

Mateusz: "Jakie masz emocje odnośnie tych pierwszych lekcji, pierwszych nagrań? Byłaś pozytywnie nastawiona na to, żeby iść do przodu i przycisnąć? Czy się tak zastanawiałeś, czy na pewno to jest dla ciebie wciąż ta matura z informatyki?"

Nat: "No znaczy te początkowe to na pewno były takie proste, że szybko mi poszły. Bo jakieś tam podstawy programowania umiem. No a tak poza tym to ciężej już było tak w połowie jakoś. I jeszcze na tych algorytmach przy końcówce mnie trochę stres zjadał, że kurczę co jak nie zdążę."

Nat: "I ten Excel i Access to już musiałem tak jakby speedrunować, ale udało mi się. W sumie wyszło na czas wszystko, więc spoko było."

Mateusz: "Jak ja to już mówię, nie udało ci się, tylko ciężko zapracowałeś, żeby to zrobić. Bo tak naprawdę nic się nie udaje w takich tematach ścisłych i teoretycznych i w ogóle. No bez włożenia w to ciężkiej pracy, żeby robić te zadania z Excela i Accessa na pewno to nie było możliwe."

Mateusz: "Czy pamiętasz ten ostatni tydzień przed maturą? Czyli jak już zaczął się maj, tam były te matury podstawowe, potem były rozszerzone. Czy jeszcze coś z informatyki powtarzałaś już w samym maju? Czy skupiałaś się po kolei na każdej maturze, która była przed tobą?"

Nat: "W maju to na pewno te algorytmy takie podstawowe, bo na przykład ja nigdy nie pamiętam na pamięć tego algorytmu NWD. I akurat tak mi się dzień przed tym tak sobie myślę, kurczę ten NWD to jest taki najbardziej popularny. Przypomnę sobie i umrę na maturze właśnie. To super, że akurat dało się to przypomnieć, bo no trafił się dosłownie."

Mateusz: "Czy jeszcze coś powtarzałaś przed całą maturą?"

Nat: "Taką po prostu budowę schemat tych wszystkich algorytmów takich, które są potrzebne. No i tą teorię."

Jak wygląda matura z informatyki 2025?

Mateusz: "Jak oceniasz maturę z informatyki 2025?"

Nat: "Myślę, że była bardzo łatwa. No właśnie to NWD no to było banalne praktycznie tam dwa punkty za darmo czy tam za ile to było. No myślę, że wszystko było takie dosyć proste. Znaczy nawet te trudne algorytmy nie były jakieś najtrudniejsze."

Nat: "I nie było tam ani tych macierzy, ciągów chyba też nie pamiętam w sumie co tam było nawet już."

Mateusz: "Jakie emocje po zakończeniu całej matury? Pewność w ciebie, że poszło dobrze?"

Nat: "Właśnie bardzo mi się podobała ta matura. To było naprawdę taki kamień z serca po tej maturze z matematyki. Jakby nie mam żadnych zastrzeżeń do tej matury zbytnio. Dosyć fajna była, taka przyjemna."

Mateusz: "Super, bardzo się cieszę. A jeszcze wróćmy na chwilę do dnia poprzedzającego maturę, czyli sprawdzenie komputera. Czy tam może jakieś rzeczy się działy, które cię gdzieś tam zestresowały? Czy jak to, jak może ten proces wyglądał u ciebie?"

Nat: "Ja tam sobie przyszłam, no i ogarniam tego laptopa. Pan nauczyciel gdzieś tam zniknął w ogóle przez chwilę, ale były tam jakieś pendrive'y, żeby sprawdzić sobie jakieś dane."

Nat: "Mnie trochę zaniepokoiło, bo mi tam coś nie działało z klawiaturą. W sensie, znaczy nie z klawiaturą, tylko jakby bardziej z inputem tej klawiatury, że tam jakieś znaki tekstowe trochę dziwnie wyglądały. Ale to mi pan z informatyki powiedział, że to wszystko w porządku jest."

Mateusz: "Okej, a jakie emocje po otrzymaniu wyniku?"

Nat: "Trochę się spodziewałem, że będzie więcej. Po moim jakby takim samopoczuciu po tej maturze, po napisaniu jej. Ale jak najbardziej mi odpowiada taki. Jest szczerze, jest w porządku."

Nat: "Tam porównując na przykład do matmy, znaczy matma też mi źle nie poszła, ale to mnie o wiele bardziej stresowało niż informatyka. Tam ja była takim pewniakiem bardziej."

Mateusz: "Jakie uczelnie stanęły przed tym otworem, z tym wynikiem?"

Nat: "Właśnie Politechnika Warszawska i AGH."

Mateusz: "Okej, czyli jedna z topowych uczelni. Też sama informatyka, czy jakoś, czy jakiś inny przedmiot?"

Nat: "Chciałam najbardziej na cyberbezpieczeństwo, ale niestety nie udało mi się na to akurat. Ale przyjęli mnie na informatykę, więc też mi to pasuje jak najbardziej."

Mateusz: "I co wybierasz finalnie? Już wiesz, czy jeszcze nie?"

Nat: "Właśnie jeszcze nie wiem. Trochę ciężka decyzja."

Mateusz: "Czyli teraz trzeba zdecydować gdzie mieszkać, gdzie się uczyć itd. Doradzę Ci to, że na pewno cokolwiek wybierzesz z tych dwóch, jedno czy drugie, na pewno będziesz zadowolony."

Czy nauka programowania może być relaksująca?

Mateusz: "Przejdźmy do kolejnej kwestii. Jakie rady dałabyś osobom, które zastanawiają się nad maturą z informatyki? Czy to jest dobry wybór finalnie po wszystkim? Czy można było pisać fizykę zamiast tego?"

Mateusz: "No bo na każdą uczelnię, tak jak wiesz, jest potrzebna matura z matematyki rozszerzonej i informatyki, gdy chcemy iść w jakieś tam kierunki bardziej techniczne."

Nat: "Ja na przykład nie mam pojęcia w ogóle jak wygląda matura z fizyki, ale pamiętam tylko, że mi się fizyka nie podobała w szkole zbytnio na rozszerzeniu. Albo jeszcze byłam pierwsze pół roku w szkole na tym rozszerzeniu mat fizyjnym, a potem zmieniałam klasę. Więc fizyka to raczej też interesująca, ale raczej nie dla mnie. Dla mnie ta matura z informatyki, jakby uczenie się tego nawet było dosyć interesujące, więc mi nie przeszkadzało to, że na przykład nie mam siły po szkole i muszę się tego uczyć, jakby to było jakieś takie..."

Nat: "Dla mnie to było czasami nawet trochę relaksujące, szczerze. To wymagało ode mnie takiego logicznego myślenia. Ja lubię takie w sumie rzeczy po prostu."

Nat: "No myślę, że stanowczość nie zależy od predyspozycji danej osoby. Ja na przykład właśnie mam taki mózg bardzo analityczny i taki logiczny i lubię takie rzeczy. I dla mnie to po prostu było interesujące i fajnie mi się tego uczyło."

Nat: "Ktoś nie przepada za takimi rzeczami, no to myślę, że nie ma się co nawet w takie coś pakować, bo to jednak wymaga dużo pracy i nawet takich chęci. Ale jak najbardziej da się to zdać i to nawet dobrze."

Nat: "Jeszcze właśnie ten kurs też jest moim zdaniem świetnie przygotował mnie do tej matury. Praktycznie wszystko tam ujęte w nim."

Mateusz: "Jedno kluczowe pytanie, które ja też często stawiam. Czy matematyka jest potrzebna do nauki informatyki?"

Nat: "No zdecydowanie tak. No to jest królowa nauka. Pamiętam jak codziennie właśnie się uczyłam. Tam na przykład godzinę informatyki, godzinę matematyki."

Nat: "No to zawsze bardziej mi się podobało robienie zadania z informatyki niż z matematyki. Bo ta matematyka jednak jest potrzebna, to jest bardzo połączone ze sobą. Ale jednak informatyka ma w sobie coś trochę takiego innego."

Mateusz: "Tak, pozwala na większą kreatywność mam wrażenie."

Nat: "Tak, szczególnie też może interaktywność. To, że na komputerze potem możesz sobie sprawdzić, poklikać, wysłać do sprawdzenia od razu. A tutaj w matematyce to jednak zeszyt i do przodu."

Mateusz: "A jak w ogóle oceniasz zadania w naszym przygotowaniu? 940 zadań, praktycznie wszystkie udało ci się zrealizować. Po fakcie były zbyt łatwe, dużo średnich, dużo trudnych, zbyt trudne? Jaka ogólnie ocena całego kontekstu zadaniowego w naszym przygotowaniu?"

Nat: "Myślę, że stopień trudności się bardzo różnił. A te na początku to na pewno były dla mnie bardzo proste, bo tak jak mówiłem już tam umiałem coś programować."

Nat: "Zadania były bardzo trudne, naprawdę, że tak zostawiałam sobie nawet jedno zadanie, czasami przez miesiąc niezrobione i sobie myślę: Dobra, kiedyś, jak będę mieć naprawdę dużo czasu, to do niego przysiądę i je zrobię. No i takie dni nadchodziły, czasami nawet mi się nie udawało i sobie myślę, dobra, innym razem, ale w końcu zawsze mi się udawało zrobić te zadania. Koniec końców, jak już przy samej końcówce, to już chyba wszystkie były tam właśnie rozwiązane."

Mateusz: "Nie udało Ci się go zrobić wcześniej i opominałaś zadanie, bo było to coś, czego w ogóle nie było w przygotowaniu wideo przykładowo? Czy była to bardziej łamigłówka, którą nie mogłeś wymyślić, jak to zrobić?"

Nat: "Czasami po prostu była dla mnie też trochę niejasna treść. Ale to po prostu były bardzo skomplikowane zadania, one też nie zawsze były wszystkie w tych wykładach, wiadomo, bo to raczej trzeba było na to wpaść."

Nat: "Na przykład, szczerze powiem, największy problem z wszystkich tych algorytmów sprawiły ciągi, zawsze były dla mnie najbardziej skomplikowane. Proste zadania z ciągów były bardzo proste, ale trudne były bardzo trudne."

Mateusz: "Zadania w kursie były trudniejsze niż na maturze?"

Nat: "No tak, zdecydowanie, były wiele trudniejsze niż na tej maturze."

Mateusz: "Na maturze nie była trudna, ale zadania staramy się, żeby były trudniejsze po to, żebyście mogli zrobić trudniejsze i nad nimi zastanawiać się bez limitu czasu i bez stresu, żeby później na maturce były wszystkie łatwe."

Czy warto przejść przez cały kurs przygotowujący do matury z informatyki?

Mateusz: "Jak Tobie poleciła koleżanka nasze przygotowanie? Czy Ty byś poleciła dalej po fakcie przerobienia całości i napisania matury z informatyki?"

Nat: "Myślę, że zdecydowanie tak, zależy czy ktoś po prostu zamierza poświęcić swój czas i pieniądze, to jak najbardziej, bo jest to warte i daje efekty zdecydowanie. Bo też nie widzę sensu, jakby ktoś chciał kupić tylko jakąś część tego kursu, bo myślę, że trzeba cały przejść, żeby się dokładnie wszystkiego nauczyć."

Mateusz: "Tak, super, że to też podkreślasz, bo niektóre osoby mają takie podejście, że tylko wezmę rzecz, którą potrzebuję, a resztę nie. A okazuje się, że później zadania na maturze są, które my przerabialiśmy w tej reszcie, a nie akurat w tym najmniejszym jednym module czy pakiecie, bo tam jak najbardziej też było z tego sporo."

Zgarnij „darmowe” punkty na maturze

W ramach dodatkowego wsparcia w procesie nauki, przygotowaliśmy dla Ciebie książkę „MATURA INFORMATYKA - TEORIA”.

Materiały zostały stworzone z myślą o zróżnicowanych stylach nauki – zarówno w formie czytanej, jak i słuchanej – aby ułatwić przyswajanie wiedzy i zwiększyć efektywność Twojej nauki.

ksiazka-matura-informatyka-teoria

Jak przygotować się do matury z informatyki?

Mateusz: "Czy czułaś się przygotowana z wiedzy na 100%?"

Nat: "No tak, zdecydowanie, myślę, że bardziej byłam pewna siebie niż np. chodząc na maturę, w sumie każdą inną. W zasadzie ta informatyka była dla mnie takim największym pewniakiem."

Mateusz: "Co zawiodło, jeżeli 100% wiedzy miałaś?"

Nat: "Myślę, że właśnie to na pewno mi się straciło na tym Excelu, tym sprawdzeniu komputera, na tym lasowym zadaniu z teorii, a tą resztę to nawet nie pamiętam, co tam źle było. Ale na pewno tam wszystkie te zadania, co mi odjęli punkty, co pamiętam, że tak sprawdzałem, że żadne praktycznie nie miałem jakby 0 punktów, tylko np. jeden odjęty, więc nie wiem w sumie, za co oni tam odejmują, może jakiś drobny błąd był."

Mateusz: "W takim razie ja już więcej pytań do Ciebie nie mam, 88%, pomimo tego, że jest delikatny niedosyt, można było tych parę zadań lepiej, można było nie zrobić błędów w tych paru zadaniach, to mimo wszystko gratuluję wyniku. Na pewno bardzo dużo osób, które jeszcze myślą o tej maturze z informatyki byłoby z pewnością usatysfakcjonowanych takim wynikiem. Jak Ty otrzymałaś, no i gratulacje dostania się na tak naprawdę topowe uczelnie w Polsce, czyli Politechnika Warszawska, AGH. Wybierz to, co bardziej będzie dla Ciebie przystępne, co będzie bardziej czuła, było mi bardzo miło z Tobą rozmawiać, życzę powodzenia w dalszych programistycznych szlakach, no i jeszcze raz, to była przyjemność i dziękuję bardzo za rozmowę."

Nat: "Dobra, ja też dziękuję bardzo."

Mateusz: "Dobra, dzięki w takim razie i miłego dnia życzę."