14 maja 2025
Właśnie wybiła godzina 9:00. W tym momencie uczniowie w całej Polsce rozpoczynają maturę z informatyki. Trzymamy kciuki za bezbłędne rozwiązanie zadań przez wszystkich, którzy właśnie otrzymali arkusze egzaminacyjne.
Ten rok był dla naszego zespołu niezwykle intensywny. Teraz, gdy egzamin już się rozpoczął, emocje powoli opadają... choć pewien stres wciąż pozostaje. Jedno jest pewne – zrobiliśmy wszystko, co mogliśmy. Teraz cała reszta jest w rękach uczniów. Nadszedł idealny moment na podsumowanie tego, co udało nam się osiągnąć przez ostatni rok. A uwierzcie mi – jest co podsumowywać! Ten rok przyniósł nam mnóstwo wielkich zmian i imponujących statystyk, którymi chcemy się z Wami podzielić.
Cofnijmy się na chwilę do końcówki maja 2024 roku. To wtedy, dosłownie zaraz po zakończeniu ubiegłorocznych matur, rozpoczęliśmy realizację naszego ambitnego planu przygotowań na rok 2024/2025. Ruszyliśmy z kompleksowym odświeżeniem całego kursu. I nie chodzi tu o drobne poprawki! Nasze zmiany objęły jednocześnie:
Może to brzmieć prosto, ale w rzeczywistości oznaczało to tysiące godzin pracy, aby podnieść poprzeczkę jeszcze wyżej.


Rozpoczęliśmy nagrania całego materiału kursowego od zera. Totalnie wszystko od nowa. Poprawiliśmy jakość wideo i co najważniejsze, wykorzystaliśmy wszystkie wnioski wyciągnięte z poprzednich lat. Spoglądając teraz na daty nagrań, trudno uwierzyć, że ten intensywny maraton twórczy trwał niemal rok. Skala przedsięwzięcia jest ogromna – same materiały wideo zajmują ponad 13 terabajtów!
Równie istotną częścią naszego kursu są zadania domowe. Zgodnie z maksymą Konfucjusza:
"Powiedz mi, a zapomnę... Pokaż mi, a zapamiętam... Pozwól mi zrobić, a zrozumiem."
stawiamy w naszym przygotowaniu na praktykę. Chcemy, by uczniowie ćwiczyli wszystkie zagadnienia, ponieważ z doświadczenia wiemy, jak bardzo przekłada się to na wyniki egzaminu. W tym celu znacząco zwiększyliśmy liczbę zadań domowych. Naszym celem było, aby każde zagadnienie, w różnych kombinacjach, znalazło się w zadaniach, dzięki czemu uczeń może sprawdzić, czy naprawdę rozumie materiał.
W poprzedniej edycji kursu:
– 419 zadań dla każdej grupy (C++/Algorytmy/Excel/Access oraz Python/Algorytmy/Excel/Access)
W nowej edycji:
– ponad 940 zadań dla każdej z grup – podwoiliśmy ich liczbę!

Warto też wspomnieć, że tworzenie zadań to złożony proces, który obejmuje:
Kolejną istotną zmianą było całkowite odświeżenie interfejsu platformy i wprowadzenie nowych funkcjonalności. Różnica między starą a nową wersją jest wyraźnie widoczna – zyskaliśmy nie tylko na estetyce, ale przede wszystkim na użyteczności.






Przez cały rok, w wirze intensywnej pracy nad nowym kursem, ani na moment nie zapomnieliśmy o naszym absolutnym priorytecie – sprawdzaniu zadań domowych naszych uczniów. Podobnie jak w poprzedniej edycji, zagwarantowaliśmy uczniom sprawdzanie zadań w mniej niż 24 godziny w dni robocze. Czy nam się udało? Statystyki mówią same za siebie i zrobimy ich podsumowanie nieco później.
Sierpień 2024: Pierwsze moduły kursu i materiały do nauki programowania
W sierpniu zaczęła zgłaszać się do nas coraz większa liczba uczniów chętnych rozpocząć przygotowania do matury z informatyki. Mieliśmy już wtedy gotowe pierwsze moduły, więc podjęliśmy decyzję: nie będziemy czekać z ich publikacją do ukończenia całego kursu.
Chcieliśmy dać uczniom jak najszybszy dostęp do nowych, lepszych materiałów. Tak więc już w sierpniu opublikowaliśmy nowe materiały wideo zawierające kilka pierwszych modułów. Następne dodawaliśmy systematycznie w kolejnych miesiącach, trzymając rękę na pulsie, aby zawsze być o krok przed naszymi uczniami.
Grudzień 2024: Ukończenie 20 modułów kursu matury z informatyki
Tuż przed świętami, gdy większość osób myślała już o choince i prezentach, my świętowaliśmy własny sukces – udało nam się opublikować 20 z 21 modułów! Praktycznie cały kurs był już gotowy, pozostał jedynie moduł powtórkowy.

Styczeń–Luty 2025: Baza pytań z teorii informatyki – 1200 pytań do matury
Kolejnym ważnym etapem było opublikowanie nowej bazy pytań, której premierę musieliśmy przełożyć ze względu na ambitną liczbę pytań, jaką chcieliśmy przygotować. Pierwsze szkice powstały niemal rok wcześniej!
Quiz umożliwiający powtórkę zagadnień teoretycznych był obecny na naszej platformie od pierwszej edycji, jednak była to najstarsza funkcjonalność, która nie zadowalała nas w pełni. Dlatego postanowiliśmy stworzyć go na nowo.
Co udało nam się osiągnąć w nowej bazie pytań:


Co najważniejsze z perspektywy maturzystów, po zaznaczeniu odpowiedzi w danym pytaniu, poza informacją czy jest ona poprawna czy nie, znajduje się także wytłumaczenie DLACZEGO odpowiedź jest poprawna lub błędna. To narzędzie w połączeniu z książką "Matura Informatyka – Teoria" i materiałami wideo tworzy idealne połączenie do nauki teorii do matury z informatyki.
W ramach dodatkowego wsparcia w procesie nauki, przygotowaliśmy dla Ciebie książkę „MATURA INFORMATYKA - TEORIA”.
Materiały zostały stworzone z myślą o zróżnicowanych stylach nauki – zarówno w formie czytanej, jak i słuchanej – aby ułatwić przyswajanie wiedzy i zwiększyć efektywność Twojej nauki.

Zaraz po ukończeniu bazy pytań nadszedł kolejny intensywny deadline – ostatni moduł kursu, czyli wielka powtórka. Teoretycznie był to "tylko" jeden moduł, ale jak szybko się przekonaliśmy, słowo "tylko" okazało się mocno mylące!
Długo szukaliśmy odpowiedzi na pytanie: w jakiej formie przeprowadzić powtórkę, aby była maksymalnie wartościowa? Zależało nam, aby każda minuta spędzona przez uczniów przed ekranem była naprawdę tym, czego potrzebowali przed egzaminem.
Ostatecznie zdecydowaliśmy się na nagrania z precyzyjnie przygotowanymi prezentacjami, zawierającymi esencję najważniejszych informacji. Podczas lekcji powtórkowych systematycznie omawialiśmy wszystkie zagadnienia w możliwie najbardziej skondensowanej formie :

Na to było miejsce w lekcjach we wcześniejszych modułach. Chcieliśmy, aby w tym module znalazła się tylko czysta, skrystalizowana wiedza potrzebna do powtórki przed maturą. Oczywiście dodaliśmy do niej również zadania domowe, które stanowiły swoistą "rozgrzewkę" przed maturą. Jak wiemy, na egzaminie nie liczy się tylko wiedza, ale także umiejętność rozwiązania zadań w ograniczonym czasie.
Po niemal paruset roboczogodzinach pracy nad jednym modułem, przygotowaliśmy:
– 879 slajdów prezentacji dla grupy C++/Algorytmy/Excel/Access
– 899 slajdów dla grupy Python/Algorytmy/Excel/Access
Łącznie stworzyliśmy zatem 1778 slajdów tylko na potrzeby powtórki! Brzmi to może prosto, ale spróbujcie sami przygotować niemal 1800 slajdów... Te prezentacje były następnie wykorzystywane w nagraniach, podczas których systematycznie omawialiśmy każdy aspekt materiału. Po nagraniu następował montaż, sprawdzenie i publikacja.
Najważniejsze jednak, że efektem naszego ambitnego podejścia do sprawy nie są tylko imponujące liczby. Istotniejsze są opinie uczniów, które okazały się naprawdę zadowalające. Kawał dobrej roboty za nami!
Po ukończeniu modułu powtórkowego postanowiliśmy nagrać jeszcze materiały opisujące przebieg matury z informatyki oraz procedurę sprawdzania stanowiska komputerowego. Matura z informatyki jest dość specyficznym egzaminem, a takich materiałów dotyczących jej przebiegu i szczególnych zasad zdecydowanie brakowało na rynku.
Nagraliśmy cztery filmy:
Zdecydowaliśmy się udostępnić te nagrania na samym początku kursu, tak aby każdy uczeń, niezależnie od etapu nauki, mógł się z nimi zapoznać. Mamy nadzieję, że te materiały rozwiały wszystkie wątpliwości tegorocznych maturzystów i będą pomocne również dla przyszłych roczników.

I tak doszliśmy do teraźniejszości – 14 maja 2025, dnia matury z informatyki. Spójrzmy teraz na tę edycję kursu z perspektywy statystyk.
Od pierwszej edycji kursu słuchamy opinii naszych uczniów. Kiedyś nie było zadań domowych, kiedyś nie było sprawdzania zadań przez nauczycieli. Opinie uczniów są dla nas niesamowicie ważne, bo w końcu to dla nich rozwijamy nasze przygotowanie.
Dlatego, aby otrzymywać jeszcze więcej informacji zwrotnych, w tym roku wdrożyliśmy system zbierania opinii kursantów na temat poszczególnych elementów przygotowania:
Te ostatnie doszły dopiero w ostatnich tygodniach, więc większych statystyk jeszcze nie mamy, ale system oceny wykładów wdrożyliśmy już na przełomie lipca i sierpnia 2024.
Chcieliśmy na bieżąco mieć informacje zwrotne: czy dobrze tworzymy nowe materiały i na co powinniśmy zwrócić większą uwagę. System działa bardzo prosto – po obejrzeniu wykładu uczeń ma możliwość zaznaczenia tego, jak ocenia materiał.
Dostępna jest czterostopniowa skala:

Jak kursanci oceniali wykłady w tej edycji kursu? Udało nam się zebrać łącznie 22 440 ocen!
Otrzymaliśmy:
Do każdej z opinii można było zostawić komentarze, które na bieżąco analizujemy i wdrażamy odpowiednie poprawki. Bardzo się cieszymy, że zostawiliście aż tyle opinii, bo dzięki temu wiemy, co możemy zrobić jeszcze lepiej. Ogromna liczba pozytywnych opinii bardzo nas cieszy, ale równie istotne są dla nas te mniej pozytywne
Możemy przykładowo przytoczyć komentarz jednego z kursantów:
"Tak jak uważam, że pozostałe moduły były wytłumaczone super, to tutaj niestety, ale muszę powiedzieć, że brakuje więcej wyjaśnień, może więcej przykładów, może więcej prostszych zadań, by w temat wejść."
I właśnie o to chodzi! Nikt nam lepiej nie powie, co powinniśmy poprawić niż nasi uczniowie.
Zresztą podczas całego roku uczniowie zgłaszali do nas różne pytania i zwracali uwagę na różne kwestie poprzez zakładkę "Zgłoszenia" na platformie. W ciągu roku rozwiązaliśmy dokładnie 955 zgłoszeń od uczniów.
I to, na co wszyscy czekali – statystyki sprawdzania zadań domowych! Możemy to teraz oficjalnie ogłosić: rok szkolny 2024/2025 był dla nas absolutnie rekordowy pod tym względem.
W okresie od 1 czerwca 2024 do 14 maja 2025 sprawdziliśmy 136 140 zadań domowych! Warto tutaj zaznaczyć, że oczywiście każdy uczeń może zgłosić jedno zadanie wielokrotnie do sprawdzenia. Jest to niesamowity wzrost w porównaniu do poprzedniego roku szkolnego 2023/2024, kiedy sprawdziliśmy około 50 000 zadań domowych. I to już była dla nas szalona liczba!
Z tego miejsca należą się wielkie brawa dla naszego zespołu. 136 tysięcy zadań – to niemal trzykrotnie więcej sprawdzonych zadań rok do roku!
Najlepsze jest to, że tak poukładaliśmy procesy sprawdzania zadań, że nasze statystyki pokazują, iż w tym roku zadania były sprawdzane jeszcze szybciej niż w poprzednim. A mamy jeszcze plany, jak to poprawić, więc nie jest to nasze ostatnie słowo w tym aspekcie.
Z tych sprawdzonych zadań zgłosiliśmy do ponownej poprawy ponad 17 tysięcy zadań – czyli około 13%. Jest to znacznie mniejszy odsetek niż rok temu. A to wszystko zasługa Darka – naszego pomocnika AI, który pracuje z nami od kwietnia 2024 r.
Dla tych, którzy nie wiedzą: w kursie po wysłaniu zadania, jeszcze przed przesłaniem go do weryfikacji przez nauczyciela, jest ono sprawdzane przez asystenta AI – Darka. Darek zwraca krótką informację o poprawności rozwiązania.
Darek nie jest idealny i nie zastąpi nauczycieli, ani teraz, ani w przyszłości, ale dzięki niemu uczeń od razu po przesłaniu zadania widzi, czy zostało ono zrobione RACZEJ poprawnie, czy też nie. Dzięki temu wiele drobnych błędów było przez uczniów poprawianych jeszcze przed przesłaniem zadania do weryfikacji przez nauczyciela, a nauczyciele mogli się głównie skupić na pomocy z bardziej poważnymi błędami, pytaniami czy wątpliwościami.
Skoro jesteśmy przy temacie Darka, warto przytoczyć też pewne statystyki z nim związane. W poprzednim roku, po paru miesiącach funkcjonowania, informowaliśmy, że Darek sprawdził całkiem sporo, bo aż 9000 zadań domowych. Teraz, patrząc na aktualne dane, aż trudno w to uwierzyć – Darek sprawdził ponad 167 tysięcy zadań przesłanych przez kursantów! Dlaczego liczba zadań sprawdzonych przez nasz zespół jest mniejsza od sprawdzeń Darka? Ponieważ każde zadanie Darek może sprawdzić wielokrotnie, za każdym razem, gdy uczeń zaproponuje nowe rozwiązanie.
Chyba po tak ciężkim roku Darek zasłużył na wakacje ;)

Wracając do tematu statystyk – dzienny rekord oddanych do sprawdzenia zadań padł 23 marca 2025. Wtedy nasi uczniowie oddali do sprawdzenia dokładnie 939 zadań domowych!
Pomimo tak wielkiej liczby zadań, nadal staraliśmy się utrzymać naszą gwarancję sprawdzania zadań w dni robocze w mniej niż 24 godziny od oddania. Te liczby nie są dla nas tylko suchymi statystykami. To dowód na to, jak poważnie traktujemy naszą misję i jak bardzo zależy nam na tym, by każdy z Was otrzymał szybką, merytoryczną informację zwrotną.
Wybiła właśnie godzina 12:30 – matura z informatyki 2025 dobiegła końca. W tym symbolicznym momencie oficjalnie kończy się również siódma edycja przygotowania do matury z informatyki, a nasi uczniowie są już po egzaminie.
Chcielibyśmy podziękować przede wszystkim naszym uczniom za to, że nam zaufali na swojej drodze przygotowań maturalnych. Dziękujemy za wasze wsparcie i dobre słowo – naprawdę, wasze pozytywne komentarze dawały nam motywację do działania.
Dziękujemy też za wszystkie merytoryczne uwagi dotyczące kursu. Każda taka uwaga była przez nas dokładnie analizowana. Kurs Matura Informatyka powstał dla Was, ale też – i to warto podkreślić – dzięki Wam może się nieustannie rozwijać. Wasze pytania, wątpliwości i sugestie kształtowały jego aktualną formę.
Dlatego jeszcze raz w imieniu całego zespołu: dziękujemy!
My teraz wracamy do dalszej pracy z uczniami, którzy już przygotowują się do następnych matur. Mamy już kolejne plany na nowy rok, ale o tym wszystkim opowiemy już wkrótce...
Dziękujemy za tę wspólną drogę tegorocznym maturzystom. To był niesamowity rok! Oczywiście, w dniu ogłoszenia wyników czekamy na wasze wiadomości z informacją o rezultatach.
Trzymamy kciuki za wyniki i życzymy wszystkim maturzystom powodzenia na dalszych etapach edukacji!