5 najczęstszych błędów, popełnianych w zadaniach maturalnych

W sytuacjach stresowych, takich jak na przykład matura z informatyki, zdarza nam się pomylić znacznie częściej niż zazwyczaj. Na co szczególnie zwrócić uwagę, podczas rozwiązywania zadań maturalnych, aby nie tracić cennych punktów?

Poznaj top 5 błędów popełnianych w zadaniach maturalnych.

5 najczęstszych błędów, popełnianych w zadaniach maturalnych
Liczba to nie cyfra

Niech pierwszy rzuci kamieniem, kto nigdy nie pomylił tych dwóch pojęć. Na co dzień praktycznie nie zwracamy uwagi na różnicę między tymi dwoma pojęciami, prawda? W przypadku zadań maturalnych, ma ona jednak ogromne znaczenie. Dla sprostowania, cyframi są: 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9. Natomiast liczba składa się z cyfr, np. 12, 1, 420, 2137.

Co ciekawe nikt nie myli wyrazu z literą, a jednak cyfrę z liczbą mylimy notorycznie.

Znaczenie wyrażenia „nie większe niż”

Zadaj sobie w tym momencie pytanie „jeśli miałbym/miałabym podać wszystkie liczby nie większe niż 100, to jakie liczby podam?

Bardzo często zdarza się, że gdy w poleceniu jest napisane np. „wyświetl liczby nie większe niż 100”, to wyświetlacie liczby mniejsze od 100. Nie większe oznacza mniejsze bądź równe danej liczbie. To samo dotyczy wyrażenia „nie mniejsze niż”.

Typy danych

W poleceniach często możesz trafić na zdanie typu „dla wczytanej liczby całkowitej...”. Pojawienie się takiej formuły oznacza, że zmienna ma być typu całkowitego (int). Jest to szczególnie istotne przy zadaniach związanych z cyframi.

Przykładowo, jeżeli należy obliczyć ilość cyfr danej liczby, to wczytując ją jako typ string, możemy wykonać polecenie funkcją length/len i po sprawie. Ale czy na pewno? No właśnie nie do końca... Na części teoretycznej matury z informatyki, w zadaniach bardzo często jest napisane „nie korzystaj z funkcji wbudowanych” oraz „używaj tylko operatorów arytmetycznych”. W takim przypadku, CKE nie zaliczy rozwiązania, które zawiera funkcje wbudowane. Zazwyczaj dotyczy to jednak tylko I części matury (w formule obowiązującej do 2022).

Z tego powodu, znajomość sposobów rozwiązywania danych zadań bez użycia funkcji wbudowanych jest tak ważna. Zwracam na to też uwagę uczestnikom prowadzonego przeze mnie Kursu Matura Informatyka. Oczywiście najlepiej znać oba sposoby na wykonywanie tego typu zadań ☺.

Zgarnij „darmowe” punkty na maturze

W ramach dodatkowego wsparcia w procesie nauki, przygotowaliśmy dla Ciebie książkę „MATURA INFORMATYKA - TEORIA”.

Materiały zostały stworzone z myślą o zróżnicowanych stylach nauki – zarówno w formie czytanej, jak i słuchanej – aby ułatwić przyswajanie wiedzy i zwiększyć efektywność Twojej nauki.

ksiazka-matura-informatyka-teoria
Liczby pierwsze

Zarówno w zadaniach podczas matur, jak i tych, które zawiera Kurs Matura Informatyka, wielokrotnie przewija się temat liczb pierwszych. I równie często pojawiają się w nich błędy. Jakie obserwuję najczęściej? Określenie tego, czy 1 jest liczbą pierwszą, czy też nie. Dlatego zapamiętajcie już teraz: 1 nie jest liczbą pierwszą!

Zapis odpowiedzi do pliku

Rozwiązanie zadania to tylko część sukcesu. Czytanie ze zrozumieniem również jest jedną z podstawowych umiejętności, którą weryfikuje matura z informatyki. CKE zawsze podaje w poleceniu, w jaki sposób należy zapisać odpowiedzi. Dotyczy to zarówno zadań z programowania, jak i wszystkich pozostałych. Przy czytaniu polecenia i przygotowaniu odpowiedzi, zwróć uwagę przede wszystkim na kilka istotnych kwestii, które znajdziesz poniżej.

  • Informacja, w jakiej postaci mają być zapisane odpowiedzi. Np. „Wypisz w osobnych wierszach pary: liczba n oraz liczba wierszy z n-literowymi słowami” - oznacza to na przykład plik z takimi linijkami:

    1 12

    2 23

    3 45

  • Nazwę, jaką masz nadać plikowi z Twoją odpowiedzią do zadania.
  • Rozszerzenie, w jakim plik ma być zapisany.